La data de 30.10.2024, un proiect de lege privind utilizarea şi prestarea serviciilor de încredere a fost adoptat de către Senat cu respectarea prevederilor art. 76 alin.(1) din Constitutia României, urmând să fie adoptat de Camera Deputatilor la data de 18.06.2024. Ulterior, la data de 05.07.2024, Legea privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea a fost promulgată prin Decret nr.1001/2024.
Conform expunerii de motive, instaurarea securității în mediul online a devenit esențială pentru dezvoltarea economică și socială, iar creșterea încrederii cetățenilor și a persoanelor juridice în încheierea de acte juridice la distanță este esențială pentru adaptarea la noile piețe dinamice și la digitalizare. De asemenea, în prezent nu există niciun act normativ din dreptul pozitiv român care să confere semnăturii electronice avansate efecte juridice generale, ci doar semnăturii electronice calificate, astfel încât principalul obiectiv al legii este crearea unui cadru juridic general și predictibil al utilizării fiecărui tip de semnătura electronică (calificată, avansată și simplă) și de a stabili cadrul juridic general în materia efectelor acestora.
Trebuie să menționăm și faptul că legea stabilește cadrul juridic intern de aplicare directă a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE și de preluare în ordinea juridică internă a măsurilor lăsate la latitudinea statelor membre cu privire la clarificarea anumitor aspecte în acest domeniu. Toate tipurile de semnătură electronică prevăzute în Regulament sau în prezenta lege produc efecte juridice şi pot fi utilizate ca mijloace de probă în faţa instanţelor de judecată.
Cu privire la Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale şi prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea, aceasta va intra în vigoare la 8 octombrie 2024 și va avea în vedere nu doar semnăturile bazate pe certificat digital, ci și pe cele bazate pe alte tehnologii. De asemenea, legea se completează cu dispoziţiile legale privind încheierea, validitatea şi efectele actelor juridice și şi este aplicabilă în măsura în care utilizarea şi efectele unei semnături electronice nu se reglementează distinct prin legi speciale.
Conform art. 4 din legea menționată, documentul electronic semnat cu o semnătură electronică calificată este asimilat, în ceea ce priveşte condiţiile şi efectele sale, cu înscrisul sub semnătură privată, semnătura electronică calificată producând aceleaşi efecte juridice ca semnătura olografă. În același sens, documentul electronic emis de către o autoritate sau o instituţie publică sau de către o persoană în exercitarea şi în limitele atribuţiilor sale de putere publică, semnat cu o semnătură electronică calificată sau care are aplicat un sigiliu electronic calificat este asimilat unui înscris autentic. Dacă forma scrisă este cerută ca o condiţie de validitate a unui act juridic, documentul electronic îndeplineşte această cerinţă dacă a fost semnat cu o semnătură electronică calificată sau cu o semnătură electronică avansată care, în condiţiile prezentei legi, produce aceleaşi efecte precum semnătura olografă. Dacă forma scrisă este cerută ca o condiţie de probă a unui act juridic, documentul electronic îndeplineşte această cerinţă dacă a fost semnat cu o semnătură electronică calificată, o semnătură electronică avansată sau cu o semnătură electronică simplă.
Conform legii, cel mai înalt grad de încredere este conferit semnăturii electronice aplicată cu un certificat emis de o autoritate sau de o instituție publică, această semnătură putând să fie folosită nu doar de funcționari publici, ci și de cetățeni în relața lor cu entitățile publice. O altă noutate constă în faptul că legea conferă unui act juridic semnat cu semnătura electronică aceleaşi efectele juridice ca unui act letric, remarcând, totodată, și o protecție sporită aplicată datelor cu caracter personal și măsurilor de securitate cibernetică.
Cu privire la valabilitatea semnăturii electronice, aceasta se verifică în raport cu condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească la momentul semnării documentului electronic, iar expirarea valabilităţii certificatului în baza căruia a fost aplicată semnătura nu afectează valabilitatea sau efectele documentului semnat. Perioada maximă de valabilitate a certificatului pentru semnătura electronică avansată se stabileşte de emitentul certificatului pentru o perioadă de maximum 2 ani. În cazul nerecunoaşterii sau al contestării semnăturii electronice calificate sau a sigiliului electronic calificat, verificarea validităţii va fi efectuată de către instanţa de judecată, sarcina probei aparținând contestatorului.
Cu privire la modificarea unor acte normative, remarcăm faptul că la art. 18 din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, alin. (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: „Hotărârile judecătoreşti pot fi semnate şi cu semnătură electronică calificată sau cu semnătură electronică avansată bazată pe un certificat emis de o autoritate sau o instituţie publică din România."
În concluzie, Legea asigură un cadru juridic clar și predictibil pentru utilizarea diferitelor tipuri de semnături electronice ca instrumente legitime și de încredere în tranzacțiile digitale.
Commentaires